tisdag 24 maj 2016

Nu är snart den efterlängtade sommaren här

temperaturmässigt är den redan här men ledigheten dröjer några veckor till. Andra familjer dukar ute och njuter av värmen och av att kunna sitta ute och äta. Vi äter inomhus i princip året runt. För på vår uteplats finns det fler kryp än någon annanstans i världen.

Det finns knott och myggor, de gillar mig men jag gillar inte dem. Det finns getingar och humlor och dessa varelser är verkligt avskydda i vår familj, tre av familjens medlemmar blir som semaforer när det kommer något getingliknande när vi sitter och äter. Sedan finns det ju flugor av varierande storlek och farlighet, rätt ofarliga trots allt men de gillar en person i familjen som brukar få stora räliga bett från den farligare varianten.

Jag har planterat blommor på håll som ska dra humlor och getingar till sig, allt för att hålla dem borta från matbordet, men ändå så lyckas familjen hitta dem.

Skulle det dessutom dyka upp en spindel då rymmer barnen fältet, man skulle minst kunna tro att det är svarta änkan som kommer på besök. Att gå och duscha i källaren är alltid förenat med en spindelinspektion, jag har försökt lära Miss W en del strategier kring det här med spindlarna men emellanåt är dessa strategier som bortblåsta.

Om blickar hade kunnat döda så hade jag varit död nu, maken gillar honung, märkligt eller hur? Alltså tyckte jag att vi kunde ha några bisamhällen stående utanför tomten. Nä jag behöver inte skriva vad han svarade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar