fredag 20 maj 2016

Nä man dör inte av det

man får det bara lite svårare. Det en tämligen enkel förklaring på barnens svårigheter. Då kan man kanske tycka jamen då är det ju inte så farligt. För oss som står sidan om och ser hur mycket kraft det tar för Miss W att träna upp olika förmågor, som hon faktiskt kunde hjälpligt innan hon kraschade, önskar ibland att det fanns en tablett som fixade det hela på ett enkelt sätt.

Jag vill inte på något sätt förringa någon som är fysiskt sjuk, kanske med risk för barnets liv, men på något sätt är det mer accepterat och kanske är det lättare att ta till sig kunskap om en fysisk sjukdom. Att sätta sig in i ett funktionshinder och vilka problem ett barn kan ha av sitt funktionshinder eller funktionsvariant är tidskrävande. Barnet ifråga kan kanske inte själv säga att jag kan inte sålla i alla intrycken jag får, eller jag kan räkna ut talet i huvudet men kan inte skriva ner det på papper, eller vad det nu kan vara.

Att klura ut svårigheterna tar tid och kraft, på något sätt handlar det om att vända och vrida på detaljerna. Ibland är det bara några få pusselbitar men eftersom jag inte vet vad det ska bli för att jag inte har en bild så kan det ta lång tid innan jag har löst pusslet.

Det har tagit mig flera år att förstå vad det är som gör att Miss W blir så trött när vi är ute och handlar t ex, den första grejen var lätt att knäcka, hon gillar inte att betala för sig, men varför gillar hon inte att betala för sig? I säkert ett års tid grunnade jag på det hela tills en dag då jag begrep vad det handlade om, om hon har 500 kr i börsen så vet hon inte vad den räcker till, alltså hon förstår talet 500 men inte vad man kan få för 500 kr. Alltså måste vi nu bygga strategier för hur hon ska göra när hon handlar så att hon har koll på hur mycket varorna hon plockat ihop kostar så hon slipper stå i kassan och plocka bort varor, för välja är också svårt. Som hon själv sa "men mamma, om jag behöver alla sakerna jag har plockat ihop, vad gör jag då?"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar