lördag 21 maj 2016

Att våga tänka utanför boxen

Mycket av det som sker inom skolan och vården av våra telningar är efter givna ramar och visst är det så att många kan man hjälpa utan att fundera över om man kunde gjort på ett annat sätt.

Ibland måste man i alla fall tänka utanför boxen, själv försöker jag tänka förutsättningslöst när jag ska försöka hitta vägen till hur man ska lösa problemen. En sak som har varit effektiv hos oss är att man får lov att göra Benny & Jerry-glass när man gjort något bra, många tycker säkert att man ska inte belöna barnen men jag väljer konsekvent att tänka att det motiverar Miss W att kämpa lite till.

Eftersom våra barn inte fungerar som många andra barn så kan jag kanske inte resonera med dem oavsett hur stora de är, ett neurotypiskt barn kan ju inse att mitt resonemang om varför man ska göra en viss sak är rätt, men mina barn förstår inte meningen med att göra vissa saker, vill jag då att de gör den saken så måste jag hitta en rejäl motivationsförstärkare.

Vi har en typisk sak som vi kämpade med i ett års tid, att motivera Miss W att gå ett år till i grundskolan, många var diskussionerna men först när jag sa att då dröjer det ytterligare tid innan "du måste bli vuxen" och kunna klara dig själv som polletten trillade ner. Vi fortsatte med att säga du får ett år till hos din älskade mentor och hos psykologen som hjälpt henne att göra framsteg, underförstått handlade det om att landa i diagnosen och skapa bättre förutsättningar för att klara gymnasiet, hinna mogna ikapp. Miss W:s situation görs ju inte bättre av att hon är född i slutet på december.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar