söndag 30 augusti 2015

Det är alltid en avvägning

hur mycket aktiviteter eller gäster man kan ha under en helg. Men hur får jag Mr J att förstå det?

Gång på gång säger jag att man måste ta hänsyn till Miss W och prata med henne om eventuella aktiviteter. Jodå han gör det men först efter att han bestämt något och då skjuter man ju över målet så att säga.

Eftersom jag misstänker att Mr J också är en högfungerande autist så börjar det brådska att hitta kommunikationssätt som fungerar för alla. Det som fungerat för Mr J fungerar inte för Miss W. Själv har jag också drag av högfungerande autism men jag kan kompromissa och vara mer flexibel än resten av familjen. Så man kan lugnt säga att jag är familjens chefsförhandlare medan Mr J är familjens arbetsledare, hans exekutiva funktioner när det gäller hushållet är exceptionella, det finns både start- och stoppknapp.

Det hjälper ju inte att jag jobbar med Miss W om hur man sparar energi eller skaffar ny energi genom att göra roliga saker om sedan Mr J inte tycker att det är så viktigt att kolla med oss andra om det fungerar att göra en sak.

Så frågan är om Miss W har sparat och/eller skaffat ny energi eller förbrukat all energi under helgen som gått.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar