torsdag 25 juni 2015

Att bli förälder till NPF-barn

Helt plötsligt vid 15-års ålder får Miss Wattpad diagnosen högfungerande autism. Vad är det? Hur gör vi nu? Utredningen via BUP och insatserna i skolan kom ganska fort utan att vi behövde anstränga oss som föräldrar men sedan tog det stopp, nu har vi väntat på insatser från barnhabiliteringen sedan årsskiftet.


Jag som trodde att jag skulle få en användarmanual ganska kvickt, för även om jag inte kan så mycket om autismspektrumtillstånd så inser jag någonstans att jag behöver göra saker och ting annorlunda från och med nu.


Fram till för cirka 1 år sedan så fungerade Miss Wattpad helt ok men något hände i skolan som gjorde att det var svårt att gå dit. Numera är det mycket Wattpad och väldigt lite verkstad i övrigt.


Så nu ska vi föräldrar precis som dottern lära nytt och det kommer att bli intressant men det kommer också att bli jobbigt när Miss Wattpad inte vill prova nya saker.


Egentligen är det nog ingen skillnad för autistisk har hon ju varit sedan födseln men nu vet vi varför hon reagerar som hon gör i vissa situationer och det kanske kan bli någon sorts hjälp till oss alla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar