fredag 29 april 2016

Miss C och rutiner

Miss C har så svårt att ta till sig att hon ska lära sig nya grejor som t ex att själv hämta gympakläder, packa dem i väskan så att de kommer med till skolan. Lika svårt är det att få henne att hämta kläder och byta om inför en fritidsaktivitet.


Miss C är en kelgris och har alltid varit, så när hon fick stor säng så ville hon att vi skulle ligga hos henne tills hon somnade, nu är hon inne på sitt 10:e år och vi tycker att nu måste hon själv kunna somna, men varje kväll är det samma visa, "jag vill gosa", jag skulle lätt och ledigt gå med på att gosa en kväll om jag visste att hon fann sig i att somna själv alla andra kvällar i veckan. MEN väljer man att gosa en kväll med henne så är det kört sen, sedan tjatas det om gosning varje kväll i flera veckor.


Det är svårt att hitta en lösning på detta, för hon tycker att det är jobbigt att prata om detta, men häromdagen fick jag min chans. Vi pratade lite om hur det är att vara autist, då berättade jag att man ibland kan ha svårt att bryta rutiner som gillar extra mycket men att man måste göra det ändå för så är det när man blir äldre, kompisarna har lärt sig att göra dessa saker och att det är viktigt att du också tränar på att göra detta själv.


Nu är bara frågan hur många gånger som jag måste prata med Miss C om detta innan hon accepterar att nu bryter vi de gamla rutinerna och försöka göra en ny rutin som passar bättre för att du är lite större nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar